Opinionsblogg

Kära köttbit, vi måste prata

 

Storföretaget COOP har lanserat en ny reklamkampanj ”Kära köttbit, vi måste prata.” Reklamen visar på fakta och statistik om varför vi bör sluta äta kött, eller i alla fall äta mindre kött.

Men, som vanligt, när ett någon uppmanar folk att ändra något i sina liv, är det oerhört kontroversiellt. Oavsett hur rimligt det är.

Väldigt många människor är nu rasande över COOPs ställningstagande. En del uppger att de kommer sluta handla på COOP. Detta för att de känner sig kränkta och ledsna av att se dem faktiskt konsekvenserna av vårt agerande.

COOP nämner bland annat att köttproduktionen släpper ut 35 gånger mer växthusgaser som att producera samma mängd protein, fast vegetabiliskt. 35 gånger mer. Det går också åt 6 gånger mer vatten och 10 gånger mer land. Om vi skulle dra ner på köttkonsumtionen kan fler människor i världen bli mätta.

FN beräknar att vi till 2050 kommer ha uppemot en miljard klimatflyktingar i världen. En miljard människor kommer tvingas fly sina hem och allt de byggt upp för att överleva. Detta för att vi ska kunna njuta av vår köttbit. En miljard. Låt den siffran sjunka in.

En annan viktig sida, som COOP inte nämner i reklamen, är djuren. Djur kan känna känslor ungefär på samma sätt som människor, men behandlas som om de vore känslolösa. Att stora delar av året vara instängda i små burar är inte naturligt, inte för någon art.

Grisar är ett av världens mest intelligent djur. Enligt en del forskare smartare än både hundar och katter. Trots detta är de inlåsta i små inhägnader nästan hela sitt liv. Detta för att du ska få skinka på morgonmackan.

Såhär ser verkligheten ut och vi kan göra något åt det. Det är inte svårare än att mindre kött och mer vegetariskt. COOP visar på fakta och statistik. Det är dags att ta in det och ändra våra liv – för världens skull.

Kommentarer

Kommentera